Presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, foloseste un program derulat de institutia pe care o conduce pentru a-si face campanie electorala in scolile din judet. Este vorba despre "Programul de sustinere a invatamantului prescolar si clasele 0-VIII din mediul rural al Judetului Constanta", finantat din bugetul Consiliului Judetean Constanta cu o suma de 8.173.200 de euro fara TVA pentru perioada 2013-2017. Prin acest program, 34.500 de prescolari si scolari din satele din Constanta primesc pachete cu imbracaminte, incaltaminte, dulciuri, fructe si jucarii de la o firma aleasa prin licitatie de Consiliul Judetean Constanta.
In cadrul programului, in jur de 11.500 de copiii din satele din Constanta cu varste cuprinse intre zece si 14 ani (clasele V-VIII) au primit cadou de Paste un ceas pe care este scris numele programului, alaturi de numele si functia lui Nicusor Constantinescu.
Ceasul de perete cu numele lui Constantinescu se regaseste in categoria obiectelor pe care castigatorul licitatiei era obligat sa le includa in pachetele pentru copiii de gimnaziu, conform caietului de sarcini elaborat de beneficiar, adica de institutia condusa de Nicusor Constatinescu.
Legea romaneasca interzice campania electorala in scoli.
Licitatia si castigatorul
Prin Hotararea Consiliului Judetean Constanta nr. 342 din 3 octombrie 2013, institutia il mandata pe presedintele ei, Nicusor Constantinescu, sa "aduca la indeplinire" programul pentru sprijinirea copiilor din satele, comunele si orasele sarace din judet. Conform documentului, in anul scolar 2013-2014, numarul total al beneficiarilor urma sa fie de 34.500, iar in anii urmatori undeva intre 34.000 si 36.000 de copii, in functie de dinamica populatiei scolare a judetului. Cadourile ar fi trebuit distribuite in scoli chiar de firma care avea sa castige licitatia pentru furnizarea obiectelor din pachete, de trei ori pe an: la inceputul anului scolar, de Craciun si de Paste.
Pentru un pret de 2.548.000 de euro fara TVA, partea din contract referitoare la dulciuri si jucarii a fost atribuita, in urma licitatiei, catre SC Tomis Rent SRL din Constanta, o firma al carei obiect de activitate initial este inchirierea si subinchirierea de imobile. Asta nu a oprit insa firma cu doi angajati, detinuta de o persoana pe nume Viorel Popescu, sa ajunga, in anul fiscal 2012, la o cifra de afaceri de 3.165.293 de lei, conform datelor disponibile pe site-ul ANAF.
Firma este abonata la contracte cu Primaria si Consiliul Judetean Constanta, dupa cum relata presa locala. Insa milionul de lei din contractele atribuite de institutiile lui Constantinescu si Mazare in 2010 este mai nimic pe langa ce a castigat Tomis Rent in acest an: toate cele trei "axe" ale programului aprobat in octombrie 2013 de Consiliul Judetean. Adica 9.620.880 de euro fara TVA pentru imbracaminte si incaltaminte, 820.800 de euro fara TVA pentru fructe si cei 2.548.000 pentru jucarii. Un total de 12.989.000 de euro doar de la Consiliul Judetean si doar prin "Programul de sustinere a invatamantului prescolar si clasele 0-VIII din mediul rural al Judetului Constanta", conform unei cautari in Serviciul Electronic de Achizitii Publice.
Ceasul cu Nicusor
Centrul de Investigatii Media a obtinut unul dintre ceasurile inscriptionate cu numele programului, precum si cu sintagma "Presedinte Consiliul Judetean Constanta, Constantinescu Nicusor Daniel".
Este clar ca ceasurile au ajuns la copii, asa cum reiese dintr-o stire difuzata de una dintre televiziunile locale de casa ale cuplului Constantinescu - Mazare.
(Sursa: www.reporterntv.ro)
Conform caietului de sarcini pentru ofertantii participanti la licitatie, obtinut de Centrul de Investigatii Media, ceasul nu avea voie sa lipseasca din cele 11.500 de pachete destinate copiilor de gimnaziu. Mai mult, documentul contine si o referire explicita la textul cu care ceasurile aveau sa fie inscriptionate: "Pe cadran se va regasi un text ce va fi comunicat ofertantului castigator in maximum cinci zile de la semnarea contractului, de catre autoritatea contractanta". Cu alte cuvinte, chiar Consiliul Judetean al lui Nicusor Constantinescu i-a transmis castigatorului Tomis Rent SRL textul ce apare pe ceasurile electorale cu Nicusor Constantinescu.
https://www.investigatiimedia.ro/stiri/nicusor-constantinescu-isi-face-campanie-electorala-printre-elevii-de-clasele-v-viii#sigProId6dfda37751
Reactii
(Reprezentantul firmei care a castigat licitatia, administratorul firmei Tomis Rent SRL, Viorel Popescu, nu a putut fi contactat de Centrul de Investigatii Media pentru a fi intrebat in legatura cu executia acestor contracte.)
UPDATE: Viorel Popescu ne-a contactat si ne-a spus ca, din punctul sau de vedere, nu este partas la o campanie electorala in scoli.
"A fost un text pe care l-a decis autoritatea contractanta, nu este campanie electorala. Eu nu fac campanie electorala, sint un agent economic", a declarat Popescu.
Intrebat cum a reusit sa faca fata unui volum atat de mare de pachete de distribuit in intreg judetul, Popescu a raspuns ca firma sa, cu numai doi angajati, este parte in mai multe asocieri. A invocat apoi o serie de probleme personale si faptul ca i se termina bateria la telefon, promitand ca va transmite maine, prin email, toate detaliile despre licitatii. Le vom publica si noi atunci cand ne vor fi transmise.
Purtatorul de cuvant al Consiliului Judetean Constanta, Gabriel Diceanu, a declarat, marti, Centrului de Investigatii Media, ca nu poate comenta in legatura cu aparitia numelui sefului sau pe ceasurile pentru elevii de gimnaziu din judet pe motiv ca nu cunoaste "speta".
Desi a fost sunat in timpul programului, Diceanu a declarat ca este invoit de la serviciu din cauza unor probleme personale si ne-a solicitat sa-l contactam in dimineata zilei de miercuri. Din ratiuni editoriale, Centrul de Investigatii Media publica acest subiect in lipsa unei pozitii a institutiei constantene, urmand sa-l updateze cu reactia oficialului Consiliului Judetean atunci cand acesta o va putea furniza.