Orice avion care se ridica in spatiul aerian al Romaniei este obligat prin legislatia nationala si internationala sa aiba un sistem functional de localizare denumit Emergency Locator Transmitter (ELT). Sistemul este unul relativ simplu, un dispozitiv cu baterie autonoma ce functioneaza cel putin 48 de ore si care, odata armat la decolare, se activeaza cand senzorii de impact de pe aparatul de zbor sesizeaza o coliziune. Cand este activat, dispozitivul transmite semnale pe frecventa 121,5 si 406 Mhz. Aceste semnale, care sint transmise odata la cateva secunde sau zeci de secunde, in functie de tipul de ELT, contin un SOS, urmat de coordonatele exacte GPS ale locului prabusirii si sint receptionate de satelitii COSPAS/SARSAT.
Prin Hotararea de Guvern 741/2008, inca in vigoare, Guvernul stabilea un regulament pentru situatiile de urgenta cauzate de incidente aviatice. Articolul 12 al acestui regulament prevede ca ROMATSA "este desemnata si inregistrata la Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (OACI) ca punct de contact pentru căutare si salvare COSPAS/SARSAT".
In cursul zilei de marti, ROMATSA a dat publicitatii un raport din care reiesea ca semnalul ELT transmis de avionul pilotat de Adrian Iovan a fost receptionat de catre "mai multe aeronave aflate in zbor", dar nu si de Centrul COSPS/SARSAT de la Moscova, care nu a alertat ROMAVIA si care nici nu a raspuns intrebarilor venite de la autoritatea aeronautica romana in legatura cu astfel de semnal.
Totusi, in articolul 13 al aceluiasi act normativ, Guvernul, condus atunci de Calin Popescu-Tariceanu, prevedea ca ROMATSA "asigura supravegherea continua a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol si, totodata, receptionarea semnalelor emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele 121,5 MHz şi 406 MHz".
"Orice mesaj recepţionat pe aceste canale de la aeronave aflate in pericol în FIR - Bucureşti (spatiul aerian in care Romania e obligata sa furnizeze servicii de alarmare, n.red.) va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare - ROMATSA şi Centrului Maritim de Coordonare", se precizeaza in acelasi articol 13 al actului normativ.
Regulamentul adoptat in 2008 prevede, practic, ca ROMATSA e singura institutie responsabila sa localizeze un aparat de zbor prabusit pe uscat. Articolul 17 al actului normativ prevede ca, "după identificarea locului producerii accidentului de aviaţie, în cazul în care acesta este pe uscat, Centrul de coordonare - ROMATSA va informa în mod operativ comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă sau, după caz, Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, precum şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul".
Pe site-ul propriu, ROMATSA se prezinta drept furnizorul de servicii de cautare si salvare in cazul aeronavelor in dificultate.
"In conformitate cu Anexa 11 si Anexa 12, ROMATSA furnizeaza servicii cautare si salvare prin informarea organizatiilor/structurilor desemnate in legatura cu aeronavele aflate in dificultate, care au nevoie de ajutor pentru cautare si salvare si acorda asistenta la cerere acestor organizatii si asigurarea legaturii cu aeronavele aflate in dificultate, care au nevoie de ajutor pentru cautare si salvare in conformitate cu procedura COSPAS/SARSAT prin centrul de conducere al misiunilor de cautare si salvare când acesta a fost desemnat ca punct de contact SAR. ROMATSA gazduieste centrul de conducere al misiunilor de cautare", se arata pe site-ul institutiei.
HG 741/2008 contine procedurile exacte de urmat in cazul unui accident aviatic civil in Romania si stabileste responsabilitatile exacte ale tuturor institutiilor implicate in operatiunile de supraveghere, localizare, cautare si salvare.