Costul cu paza metroului creste cu 30 de milioane de lei pe urmatorii patru ani. Anuntul in acest sens este pitit intr-o rubrica obscura din SEAP Sursa foto: Capital

Costul cu paza metroului creste cu 30 de milioane de lei pe urmatorii patru ani. Anuntul in acest sens este pitit intr-o rubrica obscura din SEAP

Scris de  Sep 01, 2014

Costurile cu paza statiilor, depourilor si trenurilor metroului bucurestean cresc cu circa 30 de milioane de lei pe urmatorii patru ani patru ani fata de valoarea avansata de Metrorex in 2010, de la aproximativ 52 de milioane de lei fara TVA la peste 80 de milioane de lei fara TVA, desi reteaua de transport subteran nu s-a dezvoltat in niciun caz in acelasi ritm. 

Anuntul prin care Metrorex invita firmele la negociere pentru atribuirea contractului a fost publicat in Sistemul Electronic de Achizitii Publice in urma cu doua saptamani, dar nu in sectiunea "anunturi", cea in care aceste documente apar in mod obisnuit, ci intr-o sectiune ascunsa in rubrica "Documente" a site-ului, "Publicitate - Anunturi". 

Specialistii in achizitii publice consultati de Centrul de Investigatii Media au explicat ca, din moment ce serviciile de paza pe care Metrorex vrea sa le contracteze sint incadrate in exceptiile de la procedurile normale, respectiv in asa-numita Anexa 2B, operatorul metroului nici macar nu era obligat sa dea publicitatii un astfel de anunt prin care sa invite firmele la o licitatie.

Incadrarea serviciilor de paza in Anexa 2B este, insa, potrivit acelorasi specialisti in achizitii publice, o chestiune discutabila. Conform directivei europene privind achizitiile, transpusa mot-a-mot in legislatia romaneasca, serviciile de paza fac parte din categoria celor "de investigatie si de siguranta", subgrupa "servicii de siguranta". 

"Este discutabil daca aceste servicii de paza a metrourilor contin componenta de 'security', de 'intelligence' pe care a avut-o in vedere legiuitorul european atunci cand a facut directiva, insa la noi termenul 'guard services' a fost preluat ca 'servicii de paza' si, astfel, toate contractele statului cu firmele de paza, implicit celebrele contracte cu firme de paza care pazesc politia, fie ea si comunitara, pot fi incheiate fara transparenta pe care o presupune procedura normala", a declarat unul dintre specialistii consultati de Centrul de Investigatii Media in realizarea acestei investigatii.

In 22 iulie 2010, Metrorex anunta ca de paza metroului - trenuri, statii si depouri - urma sa se ocupe, pentru patru ani, firma Scorseze Security. Potrivit anuntului de atribuire numarul 87748/22.07.2010, care inca este public, fiind disponibil in SEAP, contractul urma sa aiba o valoare totala de 51.798.854,4 lei fara TVA.

Contractul a fost dat de Metrorex catre Scorseze Security International SRL prin negociere directa, pe baza aceleiasi incadrari a serviciilor de paza in Anexa 2B, adica intre cele pentru care nu este necesara procedura de atribuire transparenta si deschisa.

"Având în vedere faptul ca obiectul contractului consta în prestarea de servicii din categoria celor incluse în Anexa 2B – categoria 23, cod CPV 79713000-5 (rev 2), în conformitate cu prevederile art. 16, alin (1), din O.U.G. 34/2006, obligatia de a aplica O.U.G. 34/2006 se limiteaza numai la prevederile art. 35-38, referitoare la modul de întocmire a caietului de sarcini, si prevederile art. 56, referitor la obligatia autoritatii contractante de a publica un anunt de atribuire. Fata de aspectele mentionate, în vederea atribuirii contractului a fost aplicata o procedura interna, aprobata de conducerea autoritatii contractante", scriau reprezentantii Metrorex in anuntul de atribuire din 2010, explicand astfel de ce a fost aleasa procedura negocierii la care au participat atunci trei firme si pe care a castigat-o Scorseze Security International.

Cei patru ani de contract au expirat in urma cu mai bine de o luna, astfel ca, dupa o prelungire de doua luni a contractului cu acelasi furnizor, Scorseze Security International SRL, in 14 august 2014, Metrorex a dat anuntul pentru contractarea serviciilor pe urmatorii patru ani.

Anuntul a fost insa publicat intr-o sectiune ascunsa a site-ului de licitatii publice, nu in cea in care, in mod traditional, sint postate anunturile de participare la licitatii. Sectiunea se numeste "Publicitate-Anunturi" si poate fi accesata prin rubrica "Documente" a site-ului e-licitatie.ro, portalul pe care sint anuntate achizitiile publice in Romania.

Astfel, contractul estimat de Metrorex la valoarea de 80.264.749.82 de lei este anuntat in aceeasi rubrica in care alte institutii de stat lanseaza anunturi pentru achizitii precum "hrana uscata pentru caini serviciu" (Penitenciarul Craiova), "achizitionare cinci tablete PC" (IGPR) sau "achizitie directa cupe, medalii si trofee sportive" (Primaria Onesti).

Sectiunea "Publicitate - Anunturi" din SEAP a fost infiintata pentru a gazdui anunturile de participare pentru achizitii de valoare mica. Potrivit specialistilor consultati de Centrul de Investigatii Media, infiintarea acestei sectiuni a fost necesara pentru a-i degreva pe operatorii Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP), care verifica legalitatea anunturilor inainte de publicarea lor, de verificarea anunturilor care, conform legii, nu trebuie publicate in mod obligatoriu, din cauza valorii sub pragurile stailite de lege.

"Este, daca vreti, o sectiune in care se publica anunturile de achizitie ale institutiilor care vor sa respecte legea in aceasta materie si atunci cand obiectul contractelor valoreaza mai putin decat suma minima pentru publicarea in SEAP. Aici se publica tot felul de anunturi de achizitie care nu sint verificate de ANRMAP si a caror publicare este, in final, o manifestare a transparentei, corectitudinii cheltuirii banilor publici din partea conducatorilor respectivelor institutii. Poate fi, in acelasi timp, si o justificare in cazul unui control al Curtii de Conturi", a explicat pentru Centrul de Investigatii Media unul dintre specialistii care au participat la conceperea structurii site-ului romanesc de licitatii, solicitand sa ramana anonim.

Motivul pentru care anuntul Metrorex privind atribuirea contractului de paza a ajuns aici, intre contracte de cateva sute de lei, este incadrarea serviciilor de paza intre exceptiile din Anexa 2B. "Nici macar nu erau obligati sa dea acest anunt, data fiind incadrarea serviciilor de paza in aceasta categorie, in Anexa 2B", a eplicat specialistul citat.

Acesta nu a putut insa sa-si explice de ce alte companii de stat aleg sa publice anunturile de participare la licitatii pentru paza.

"Probabil ca cei care publica anunturile de participare la procedurile privind paza vor sa fie corecti pur si simplu, nu va pot da explicatie pentru aceasta situatie. Cert este insa ca, asa cum este formulat, anuntul nu era nevoie sa fie publicat", a declarat acelasi expert.

Caietul de sarcini

Centrul de Investigatii Media a obtinut caietul de sarcini pentru acest contract. Astfel, pe langa paza propriu-zisa a obiectivelor enumerate de beneficiar, castigatorul licitatiei va trebui sa monteze cel putin 11 camere video de supraveghere in anumite zone ale metroului, cu intreg sistemul de suport pentru functionarea lor, va trebui sa livreze doua safe-uri, 50 de cutii metalice de valori si va trebui sa aiba disponibile cateva masini de interventie.

Din fisa de date a achizitiei aflam insa ca cei care doresc sa fie luati in calcul la negocierea pentru acest contract trebuie sa aiba disponibili cel putin 650 de agenti de paza, trebuie sa fi prestat in ultimii trei ani servicii similare in cadrul unor contracte de cel putin 20 de milioane de lei si o polita de asigurare in valoare de cel putin un milion de euro. Ofertele declarate admisibile vor fi apoi evaluate astfel: 75% conteaza pretul, iar 25% reprezinta "punctajul tehnic", stabilit in functie de numarul de camere de supraveghere instalat, in baza unei formule matematice.

Iata fisa de date a achizitiei:

Termenul-limita pentru depunerea documentelor de inscriere la negocierea directa cu Metrorex pentru acest contract expira in 2 septembrie 2014.

Incadrarea serviciilor de paza in Anexa 2B

Expertii consultati au pareri diferite in legatura cu oportunitatea publicarii anunturilor de participare la contractele de paza.

Pe de-o parte, unii considera o chestiune normala si corecta, venita de la Bruxelles si preluata intocmai. Altii, insa, apreciaza drept abuziva includerea serviciilor de "banala paza" in randul celor "speciale", care sint scutite de procedura normala si transparenta de atribuire.

"Atunci cand s-a stabilit ce servicii vor fi exceptate, s-a vorbit despre cele de securitate. Dintr-un motiv logic, anume acela al confidentialitatii operatiunilor, s-a luat la Bruxelles decizia ca acestea sa fie exceptate. Cum ar fi sa gasesti intr-un caiet de sarcini care e public modul exact in care se face paza unui demnitar, de exemplu? Cu perimetre asigurate, cu frecventa de patrulare sau chestiuni de acest gen?", a explicat unul dintre expertii pe care i-am consultat.

Acelasi specialist afirma insa ca serviciile de "paza simpla", precum cele pe care le cumpara Metrorex, nu ar trebui sa fie exceptate.

"Este o forma de paza publica, la vedere. Nu are o componenta de 'intelligence', de 'security' in sensul secret, clasificat al operatiunilor. Este paza pur si simplu, niste oameni in uniforma au grija ca pasagerii sa nu distruga bunuri si sa nu porneasca altercatii, nu consider ca are ceva special acest serviciu, de aceea, din punctul meu de vedere, el e asimilat abuziv celor din aceasta categorie", a mai spus acesta.

Parerea lui insa este contrazisa de alti experti consultati in acest domeniu de Centrul de Investigatii Media, astfel ca putem spune ca avem de-a face cu doua curente de opinie in legatura cu acest caz. Expertii consultati fac parte din structuri de stat, acesta fiind motivul pentru care au solicitat sa ramana anonimi.

Scorseze Security, abonata la paza metroului. Valoarea contractelor, in crestere continua

Paza metroului bucurestean este in sarcina firmei Scorseze Security International inca din 2006. Potrivit unui articol publicat in 2008 de Evenimentul Zilei, compania incasa la acel moment aproximativ 2,6 milioane de euro pe an pentru paza.

In 2010, contractul a fost atribuit aceleiasi firme pentru o suma ce a crescut la peste 51 de milioane de lei pe patru ani, dupa cum scria la acel moment Hotnews, citand anuntul de atribuire din SEAP.

Conform datelor de la Registrul Comertului, Scorseze Security International SRL este detinuta integral de Lucian Nicolae Mursez, care este si administratorul companiei.

Firma este implicata in multe alte contracte cu statul. Recent, tot Hotnews a scris ca Guvernul Ponta a crescut de noua ori sumele alocate prin Casa de Asigurari de Sanatate unei companii private de servicii de ambulanta detinuta de acelasi om de afaceri Lucian Nicolae Mursez: Scorseze Ambulanta Privata SRL.

Conform unei anchete publicate de Evenimentul Zilei sub semnaturile lui Tiberiu Lovin si Mihai Munteanu, sora lui Nicolae Mursez, Amelia Mursez, a lucrat in echipa lui Bogdan Niculescu Duvaz, fost ministru, parlamentar, deci politician la varf atat in Partidul Democrat cat si in Partidul Social Democrat.

Presa a mai afirmat, de-a lungul timpului, ca Mursez ar fi un apropiat al fostului ministru PDL al Transporturilor Anca Boagiu, insa politicianul a dezmintit aceasta informatie.

Curtea de Conturi a descoperit ca Metrorex a platit chiar mai multi bani decat prevedea contractul firmei Scorseze Security, dupa cum reiese dintr-un articol publicat de Capital.

Reactia Metrorex

Contactat telefonic de Centrul de Investigatii Media, seful Biroului de Presa al Metrorex, Evelyne Croitoru, nu a putut raspunde intrebarilor in legatura cu acest contract si ne-a solicitat sa-i trimitem intrebarile in scris, promitand un raspuns intr-un termen cat mai scurt. In momentul in care vom primi raspunsurile solicitate, vom publica aici reactia reprezentantilor Metrorex.

(Material realizat in proiectul “Banii publici in Romania: licitatii trucate, management defectuos, furt“, derulat de Centrul de Investigatii Media in parteneriat cu Freedom House Romania si Expert Forum Romania in cadrul unui grant al Departamentul de stat al SUA, prin Ambasada SUA la BucurestiContinutul cade in responsabilitatea  Centrului de Investigatii Media si nu reflectă în mod necesar opiniile Departamentului de Stat al SUA sau ale Guvernului American. Acest material nu angajeaza in niciun fel partenerii sau finantatorii acestui grant.)

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares