Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha
Imagine de la accidentul mortal de la Biblioteca Națională Imagine de la accidentul mortal de la Biblioteca Națională Octav Ganea, INQUAM Photos

Anatomia unei tragedii: două vieți sau „câteva terase”?

Scris de  Aug 04, 2021

Primăria Sectorului 3 urmărea, prin lucrarea neautorizată de pe terenul Ministerului Culturii în timpul căreia au murit doi muncitori, să modifice accesul auto spre demisolul clădirii Bibliotecii Naționale, acolo unde se află toate sistemele de utilități ale clădirii, dar și instituții precum Depozitul Legal. 

Scopul ultim al lucrării era însă amenajarea „câtorva terase” pe cheiul Dâmboviței, în porțiunea cuprinsă între Pasajul Mărășești și fațada de sticlă a clădirii aflată chiar pe malul râului, în „cotul” pe care Dâmbovița îl face înainte de a ajunge în zona Pieței Unirii.

Mai multe surse din Biblioteca Națională au declarat Centrului de Investigații Media (CIM) încă din ziua tragediei că firma pentru care erau angajați cei doi muncitori uciși sub un mal de pământ lucra fără autorizație la reconfigurarea zonei „chiar sub supravegherea primarului Robert Negoiță”.

„L-am văzut (pe Negoiță, n.r.) cum se învârtea printre muncitori. Erau muncitorii unei firme a Primăriei Sectorului 3. L-am văzut și pe ministru pe șantier, alături de alți oameni din minister”, a declarat una dintre sursele citate.

Deși lucrările începuseră cu circa două săptămâni înainte de accident, ministrul Culturii nu a făcut nimic pentru a le opri sau pentru a cere punerea lor în legalitate.

Ce se lucra de fapt?

Porțiunea din Splaiul Dâmboviței aflată între ieșirea din Pasajul Mărășești spre centrul Capitalei și fațada de sticlă a Bibliotecii Naționale de pe malul Dâmboviței a fost, până de curând, una cvasi-închisă. În prima porțiune a drumului, cea din dreptul Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian”, asfaltul bombardat servea drept parcare pe o bandă și acces spre măruntaiele Bibliotecii Naționale (care găzduiește și Ministerul Culturii). O barieră păzită îngrădea apoi accesul mașinilor chiar la limita dintre terenul aparținând teatrului de operetă și zona administrată de Ministerul Culturii și Biblioteca Națională. De-aici încolo, până la fațada clădirii bibliotecii, se putea circula doar pe jos, cu excepția mașinilor autorizate să intre spre subsolul clădirii sau spre Depozitul legal.

Captura Google Earth

                                                                                             (Captură Google Earth, explicații CIM)

Pe această porțiune de câteva sute de metri Negoiță voia să amenajeze terase, ca cele de pe malul Dâmboviței de după Bibliotecă, în zona Bulevardului Unirii.

Niciuna dintre sursele consultate nu a putut arăta cu exactitate câte astfel de terase ar fi trebuit construite.

În condițiile în care construcția teraselor anula, practic, accesul auto spre demisolul clădirii, acesta trebuia mutat pe o altă parte, așa că primarul de sector a ales varianta construirii unui drum asfaltat care să coboare din parcarea Ministerului Culturii, chiar din fața instituției, spre intrarea spre zona instalațiilor și parcarea de la demisol și Depozitul legal.

Asta lucrau acei oameni peste care s-a rupt malul de pământ.

Biblioteca și ministerul, fără apă

În ziua accidentului soldat cu doi morți și patru răniți, echipa de muncitori care lucra la amenajarea noului drum de acces spre demisolul Bibliotecii Naționale a „agățat” țeava de alimentare cu apă a clădirii, care s-a spart. Cei doi muncitori care au murit după ce peste ei s-a prăbușit malul de câțiva metri de pământ lucrau chiar la repararea conductei. 

Sursele citate au declarat, pentru CIM, că întreaga clădire - și ministerul și biblioteca - au rămas fără apă curentă, deci în imposibilitatea de a folosi toaletele. Mai mult, luni și marți nu a putut fi folosită nici instalația de răcire a aerului din clădire, și ea dependentă de alimentarea cu apă.

Nu este clar dacă avaria a fost sau nu remediată până la publicarea acestui text.

Întrebări fără răspuns

Încă din după-amiaza zilei de luni, 2 august, ziua fatală pentru cei doi muncitori uciși sub malul de pământ, CIM a transmis mai multe întrebări Primăriei Sectorului 3 în legătură cu lucrarea de pe malul Dâmboviței.

Poza accident

                                                                                        (Foto: Octav Ganea, Inquam Photos)

La ora 18.14, un reporter CIM a întrebat Primăria Sectorului 3 următoarele:

„Care este numarul autorizatiei de constructie pentru lucrarea de pe malul Dambovitei (in fata intrarii in Ministerul Culturii si in proximitatea Bibliotecii Nationale si in ce data a fost ea emisa? Va rog sa-mi furnizati o copie dupa acest document. 

Care este obiectivul pentru care se lucra acolo, ce anume se construia?

In baza carui act lucra ADP Sector 3 (la momentul transmiterii solicitării, informațiile primite de CIM arătau că este vorba de „o firmă a Primăriei, posibil ADP-ul” - nota redactorului) la edificarea respectivului obiectiv? Va rog sa-mi furnizati o copie dupa documentul in baza caruia ADP a fost contractat pentru aceasta lucrare.

In baza carui act lucra autoritatea locala (Primaria Sectorului 3), prin ADP, pe un teren apartinand de drept Ministerului Culturii? Va rog sa-mi furnizati o copie dupa acest document.

Care este numarul de terase autorizate de Primaria Sectorului 3 pentru a fi construite in zona dintre pasajul Marasesti si Biblioteca Nationala si care sunt persoanele (fizice sau juridice) care au primit autorizatie pentru a construi si opera aceste terase? Va rog sa-mi furnizati copii dupa aceste autorizatii.

Din ce motiv era necesara construirea acestui nou acces rutier spre subsolul Bibliotecii Nationale, din moment ce accesul normal, pe cheiul Dambovitei, era functional?

Va rog sa-mi prezentati concluziile studiului geotehnic realizat anterior demararii lucrarilor, sau sa-mi precizati explicit ca nu a fost facut vreun astfel de studiu.

De cate ori a fost prezent insusi primarul Robert Negoita pentru a superviza derularea acestei lucrari si de ce era acest obiectiv atat de important pentru primarul Sectorului 3?”.

A doua zi, marți, 3 august, primăria condusă de Robert Negoiță a înregistrat, conform legii, cererea formulată în baza Legii accesului la informații de interes public: 147213 / 03.08.2021.

Prin răspunsul transmis - unul care pare un mesaj tip, electronic - instituția comunica sec termenul „de soluționare” a cererii: 30 de zile. 

Robert Negoiță nu a putut fi găsit la numărul de telefon mobil cunoscut de CIM. Nici ministrul Culturii nu a răspuns la telefon, el respingând ultimul apel al CIM în dimineața zilei de miercuri.

Tot marți, 3 august, reporterii Buletin de București și Libertatea au publicat informația că firma primăriei lui Negoiță lucra fără autorizație de construcție - deci ilegal - pe terenul aflat formal în administrarea Ministerului Culturii. În actele Inspectoratului de Stat în Construcții, instituție citată de reporterii Buletin de București, lucrările, care începuseră fără notificarea instituției, se desfășurau sub denumirea „Consolidare a accesului rutier în vecinătatea Bibliotecii Naționale”.

Mai mult, Ministerul Culturii, citat de aceiași jurnaliști de la Buletin de București, le-a comunicat oficial că instituția nu a contractat serviciile firmei Algorithm Residential S3, firma pentru care lucrau muncitorii morți în accidentul de luni.

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares