Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha

Traseul elicopterului prabusit la Constanta

Scris de  Dec 16, 2014

Elicopterul prabusit in Lacul Siutghiol de langa Constanta, despre care Centrul de Investigatii Media tocmai publicase o ampla ancheta, decolase de la Aeroportul “Mihail Kogalniceanu” (acronim de specialitate LRCK), unde alimentase, si se indrepta spre Tuzla, asa cum afirma ROMATSA intr-un comunicat preluat de Hotnews.

Elicopterul zbura VFR, adica “la vedere” in limbajul specialistilor, el nefiind dotat cu echipamentele necesare pentru zborurile IFR (zborul pe baza instrumentelor de bord, n.r.).

Centrul de Investigatii Media prezinta harta dupa care pilotii executa zborurile intre Mihail Kogalniceanu si Tuzla. Harta este denumita “VFR Chart Icao 1:500 000 LR-3”

 

Unul dintre pilotii cu care Centrul de Investigatii Media a discutat in ultimele ore a desenat pe aceasta harta traseul aproximativ al unui zbor pe aceasta ruta. Traseul este reprezentat prin sagetile albastre.

“Elicopterul nu putea survola Mamaia, nu putea survola aeroportul, deci era obligat sa foloseasca aceasta ruta. Nu putea evita survolarea lacului, deci acesta este motivul pentru care a ajuns deasupra apei”, a explicat sursa noastra, un pilot cu experienta pe aeronave ale mai multor companii importante.

Ca orice specialist, acesta a evitat sa avanseze ipoteze privind cauzele evenimentului.

Pe de alta parte, un pilot de elicopter de pasageri care, in prezent, lucreaza intr-o tara nordica, a insistat, intr-o discutie cu Centrul de Investigatii Media, pe importanta masurilor de protectie pentru echipajul unui elicopter in ipoteza in care acesta ajunge in apa.

“Pe nave, in comanda, e un tabel sumbru scris cu pixul si lipit pe grinda din fata ofiterului de cart: 5C – 5 min. 10C – 30 min. Este vorba despre timpul de supravietuire in apa cu aceasta temperatura, in cazul in care victimele nu au costum special de protectie. De fapt timpul pana cand devii inconstient din cauza hipotermiei. Consider ca oamenii trebuiau sa aiba costume de supravietuire si ar fi fost normal sa aiba cursuri de supravietuire”, a afirmat sursa citata.

Potrivit sursei citate, cursurile de supravietuire in caz de amerizare sint de doua feluri: HUET (Helicopter Underwater Escape Technique), un curs de o zi care se poate face la Ceronav, in Constanta, si care costa cateva sute de euro, si BOSIET (Basic Offshore Safety Induction and Emergency Training), care costa 900 de euro.

Acest centru de perfectionare se afla exact pe malul lacului Siutghiol, la cateva sute de metri de locul in care elicopterul s-a prabusit.

“Dupa parerea mea, pilotii ar fi trebuit sa aiba macar cursul HUET”, a spus sursa citata.

Centrul de Investigatii Media va intreba Ministerul Afacerilor Interne daca pilotii SMURD au fost instruiti in acest fel.

Pe de alta parte, pilotul de elicopter citat a dat detalii si despre costumul special pe care-l poarta in misiuni. Acesta este un combinezon menit sa protejeze corpul de contactul cu apa rece.

 

Un astfel de costum costa aproximativ 1.500 de euro.

Presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, cel la initiativa caruia aparatul a fost cumparat intr-un proiect european, a declarat, marti, ca a refuzat upgrade-ul propus de SMURD pe motiv ca ar fi schimbat destinatia aparatului. Constantinescu a negat ca ar fi fost informat de Raed Arafat ca un elicopter cumparat printr-un proiect transfrontalier similar, finantat din aceeasi sursa – fonduri UE – a fost transferat SMURD si opereaza in zona Moldovei. Aceasta informatie apare insa in documentul transmis de Ministerul Sanatatii catre Consiliul Judetean Constanta, asa cum Centrul de Investigatii Media a descoperit in ancheta publicata in noiembrie.

Constantinescu a mai afirmat ca elicopterul era dotat cu echipament care-i permitea sa zboare noaptea, insa, din documentele publicate de Centrul de Investigatii Media in ancheta privind modul in care aparatul a fost folosit, acesta nu putea zbura decat in modul VFR.

Pe de alta parte, fondatorul SMURD, Raed Arafat, trebuie sa explice de ce elicopterul nu putea fi preluat de SMURD decat dupa un upgrade, iar acum a ajuns in operarea SMURD dupa doar o vopsire si un “visual check”, asa cum au declarat pentru MEDIAFAX surse din echipa de tehnicieni de la Ghimbav care au pregatit elicopterul pentru transferul de la Consiliul Judetean Constanta la SMURD.

Elicopterul nu era dotat cu asa-numitele “cutii negre”, astfel ca ancheta autoritatilor in cazul prabusirii lui nu va beneficia de eventualele date despre zbor pe care un astfel de sistem le-ar fi inregistrat.

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares