Smecherii isi iau avioane din banii europeni primiti de Romania pentru autostrazi! Nelu Iordache “Romstrade”, cercetat de DNA

 

Omul de afaceri a ajuns in ancheta la procurorii anticoruptie pentru ca ar fi ingropat milioane de euro din fonduri europene in terenuri pentru aeroportul de la Giurgiu sau in investitii precum un avion pentru o alta companie de-a lui, Blue Air.
Dupa ce ani la rand a fost unul dintre abonatii la contractele publice de infrastructura, Nelu Iordache a trecut la nivelul urmator. S-a asociat cu o companie portugheza si a obtinut, tot prin CNADNR, contractul de constructie pentru autostrada Arad-Nadlac, lucrare finantata din bani europeni.
In ziua in care a primit avansul, firma Romstrade, administrata de Iordache, a mutat banii dintr-un cont in altul, dupa care a inceput sa faca plati catre mai multe firme cu care lucrase si in trecut, majoritatea companii ale unor apropiati de-ai sai. Aceste firme au primit milioane de lei de la Romstrade dupa ce au facturat catre aceasta diferite servicii care, aparent, aveau legatura cu lucrarile pentru autostrada Nadlac-Arad.
Insa in aceeasi zi in care primeau banii, firmele ii returnau catre Romstrade, cu mentiunea ca reprezinta plati necuvenite. Astfel banii se regrupau la Iordache, dar intr-un alt cont de-al firmei Romstrade.
Din acest cont, administratorul Nelu Iordache a facut tot felul de plati, care mai de care mai fara legatura cu proiectul autostrazii Nadlac-Arad.
Peste doua milioane de euro au ajuns astfel in contul unei alte firme de-a lui Iordache, operatorul de transport aerian Blue Air.
Ca sa justifice plata banilor catre Blue Air, Romstrade a spus initial ca acestia reprezinta un imprumut. Dar pentru ca din banii europeni primiti ca avans pentru lucrarile la autostrazi nu ai voie sa-ti imprumuti celelalte firme, Iordache a intocmit un contract intre Blue Air si Romstrade. Operatorul de transport aerian se obliga sa transporte echipele de muncitori din Bucuresti la santierul de la Arad, insa pentru asta ii cerea firmei de constructii un avans de doua milioane de euro pentru a-si cumpara un avion!
Avionul a fost si cumparat de Blue Air cu 2,1 milioane de euro. E vorba de un Boeing 737-400 care poate transporta pana la 162 de persoane.
Alti peste doua milioane de euro au fost ridicati cash din banca de catre asociatul lui Iordache in Romstrade, Gheorghe Cruceru. Acesta scotea banii pretinzand ca ii primeste avans de la Romstrade pentru vanzarea unor terenuri la sud de Bucuresti, in zona Adunatii Copaceni, unde Iordache viseaza la un aeroport care sa devina si hub-ul Blue Air. Numai ca Cruceru nu avea niciun teren acolo. Artificiul juridic gasit de Iordache si Cruceru se numeste “promitent” si inseamna, practic, ca unul promite sa-i vanda celuilalt, care la randul lui promite sa cumpere, un lucru pe care vanzatorul nu il are in acel moment dar se obliga sa-l obtina pana la un anumit moment dat.
Banii ridicati de Cruceru apar insa in registrul de casa al Romstrade ca fiind incasari cu mentiunea “virament casa”.
Din acelasi cont in care si-a adunat banii europeni dupa periplul acestora prin mai multe firme, Romstrade a platit orice, numai lucrarile la autostrada nu. A platit taxe notariale pentru achizitiile anterioare de pamant la Adunatii Copaceni, avize de mediu pentru constructia aeroportului, lucrari si instalatii la un complex pe care il construieste in aceeasi zona, si-a pus jaluzele la cladirea de birouri din Bucuresti, a platit materiale folosite in trecut la o lucrare de la aeroportul Bacau sau lucrari facute de subantreprenorii sai in diverse contracte mai vechi, inclusiv la scoli. Platile catre acesti furnizori au fost mascate de Romstrade, spun anchetatorii, prin mentiuni false in facturi.
Avansul primit de firma Romstrade din bani europeni a fost de peste 71 de milioane de lei. Din acesti bani, firmele asociate pentru constructia autostrazii ar fi trebuit sa suporte costurile inceperii lucrarii: proiectare, organizare de santier si programare de utilaje. Pentru ca nu au primit mai nimic de la Romstrade din banii de avans, partenerii lui Nelu Iordache, portughezii de la Monteadriano, l-au reclamat pe acesta la Comisia Europeana, de unde plangerea a ajuns la CNADNR si la DLAF.  Inspectorii DLAF au facut o ancheta si au sesizat DNA-ul, acuzandu-l pe Iordache de folosirea ilegala a cel putin 25 de milioane de lei din banii europeni pentru autostrada si de falsificarea unor documente.
DLAF vorbeste si de spalare de bani, referindu-se in special la tranzactiile cu cash.
Atunci cand a fost luat la intrebari in legatura cu tranzactiile Romstrade, administratorul Nelu Iordache a prezentat inspectorilor antifrauda mai multe facturi emise catre diverse firme, facturi din care reiesea ca aceste companii au fost furnizori de bunuri si servicii pentru proiectul autostrazii. Firmele insa au prezentat facturile in original, din ele reiesind ca serviciile platite de Romstrade sint cu totul altele si nu au nicio legatura cu proiectul Nadlac-Arad. De aici acuzatia de fals pentru Nelu Iordache.
Alaturi de Iordache, procurorii DNA ii cerceteaza si pe administratorii celorlalte firme implicate in aceste tranzactii. Vizati sint in special cei de la firmele care returnau banii primiti de la Romstrade in aceeasi zi, ca plati necuvenite, insa in alt cont al companiei. Aceste firme sint Habitat Construct, Grup Construct, Construct Plus, Union Prod Company si Jaypard, iar administratorii lor sint Florian Toader, Carmen Floriana Eremia, Paul Radu si Dragos Ionel Niia.
In tot acest timp, exasperati ca n-au mai vazut niciun ban de luni de zile, muncitorii angajati de Romstrade si Monteadriano sa lucreze la autostrada au facut un protest spontan saptamanile trecute chiar pe santier.
Evident, in aceste conditii lucrarile sint mult in urma fata de ritmul prevazut, iar CNADNR s-a hotarat sa rezilieze contractul.
 Segmentul de autostrada Nadlac-Arad trebuia sa fie acum pe jumatate gata, insa doar in cateva zone se vede ca s-ar misca cate ceva.
Sursa foto: capital.ro

Distribuie!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Email
  • RSS

Comments

  1. Sa lamurim unele lucruri. Domnul in cauza a primit o suma de bani in avans pentru executarea lucrarilor. OK Orice plata in avans din bani europeni se executa daor dupa ce beneficiarul avansului prezinta o scriosare de grantie bancara a avansului primit. Exista acesta scrisoare de grantie bancara? Daca da , e paote fi executata si suma primita in avans se recupereaza integral. Daca nu exista acesta scrisoare atunci avem o problema si de vina sunt cei de la CNADNR. Daca cetateanul inculpat in acesta afacere a primit bani si nu si-a platit subcontractorii acest lucru se rezolva in instanta fiind un litigiu comercial intre doua sau mai multe firme. DLAF si DNA nupot intra in acesta schema nu e locul lor in acest litigiu. Problema se poate pune si atfel. Daca au fost decontate lucrari care nu au fost executate atunci CNADNR are o mare problema. Bani europeni nu se platesc pana nu faci lucrarea. Deci aici avem o mare problema la nivel CNADNR . Oricum am da CNADNR e vinovat. Tipul in cel mai rau caz va ajunge sa se judece cu subcontractorii pentru serviciile prestate si ne platite. Buba e la CNADNR acolo trebuie sa mearga DNA si DLAF. Pentru proiectele europene exista un serviciu sau departament de monitorizare din partea insitutiei care gestioneaza bani europeni. Cea a facut serviciul de monitorizare din cadrul CNADNR? Cum a urmarit implementarea proiectului? Daca au existat intirzieri in realizarea proiectului ce a facut acest serviciu. A propus penalitatii sau rezilierea contractului?

  2. Luxury-Business says:

    Pai daca este vinovat , justitia sa-si faca datoria , dar cine nu face inginerii financiare in ziua de astazi ?
    Nu cred ca poti supravietui respectand legea in proportie de 100% .
    Iei dintr-o parte , dai in alta parte si uite asa se ruleaza banii .
    In cel mai rau caz , o sa fie sacrificat doar pentru lauda USL-ului in ceea ce priveste lupta lor cu baietii destepti .
    Bine ca coruptii din PSD au zid de protectie in jurul lor iar cei din PD-L , trebuie sa fie sacrificati in piata publica .
    Daca in Romania anului 2012 , romanii o sa considere ca USL-istii sunt buni , atunci sa mearga la vot , sa voteze ca oile si apoi o sa le urez bun venit in comunism .

  3. Dom’le, am o singura intrebare: o sa mai zboare BlueAir? Nu de alta dar mi-am luat bilet…

  4. Tepes, Iordache e un mielusel cinstit si corect, altii sunt de vina, fraierii care i-au dat banii..:)
    Este stilul clasic al tzeparului Iordache, doar ca de data asta a tzepuit pe cine nu trebuie si o sa si-o ia…ha .ha ha

Trackbacks

  1. […] fondurile europene platite pentru constructia autostrazii Arad-Nadlac. Raportul DLAF, citat si de investigatiimedia.ro, arata ca din banii platiti pentru lucrarile la autostrada Nelu Iordache, actionar majoritar si […]

  2. […] terenuri pentru aeroportul de la Giurgiu sau pentru a cumpara un avion pentru Blue Air, potrivit Investigatii Media. Avionul, un Boeing 737 – 400, cu o capacitate de 162 de persoane, ar fi costat 2,1 […]

  3. […] fondurile europene platite pentru constructia autostrazii Arad-Nadlac. Raportul DLAF, citat si de investigatiimedia.ro, arata ca din banii platiti pentru lucrarile la autostrada Nelu Iordache, actionar majoritar si […]

  4. […] 29 noiembrie 2012, investigatiimedia.ro – http://investigatiimedia.ro/?p=87 […]

  5. […] 29 noiembrie 2012, investigatiimedia.ro – http://investigatiimedia.ro/?p=87 […]

  6. […] 29 noiembrie 2012, investigatiimedia.ro – http://investigatiimedia.ro/?p=87 […]

Speak Your Mind

*