Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha

Rolling Stock Company, arma cu care Gruia Stoica a ucis CFR Marfa

Scris de  Sep 17, 2014

Grupul Feroviar Roman condus de Gruia Stoica a ajuns sa concureze cu CFR Marfa folosind 49% din vagoanele si locomotivele apartinand companiei de stat.

Informatia apare intr-un document intocmit in urma cu mai putin de o luna chiar de reprezentantii companiei feroviare de stat ca reactie la concluziile unui audit realizat de KPMG in legatura cu activitatea unei asocieri-paradox: Rolling Stock Company, un joint venture intre CFR Marfa si principalul ei concurent din piata transportului feroviar de marfa, GFR.

Raportul KPMG, precum si o serie de alte cateva documente interne din Ministerul Transporturilor si CFR Marfa, obtinute de Centrul de Investigatii Media, arata clar cum, prin intermediul Rolling Stock Company, firmele din grupul condus de Gruia Stoica au reusit sa puna mana pe cateva zeci de vagoane si cateva mii de locomotive apartinand CFR Marfa, cu scopul initial de a le repara si a le inchiria ulterior, in special operatorilor externi. 

Conform auditorilor prestigioasei companii, Rolling Stock Company a ajuns insa, la sapte ani dupa infiintare, sa fie controlata integral de GFR, "fiind integrata intre unitatile reparatoare parte a grupului GFR si clienti parte a grupului GFR". 

Daca adaugam si faptul ca CFR Marfa nu a incasat niciun leu dividende timp de sapte ani ca urmare a participarii in aceasta asociere, auditorii KPMG ajung sa se intrebe daca existenta in sine a companiei Rolling Stock nu reprezinta un "potential ajutor de stat acordat indirect de catre CFR Marfa companiei/grupului GFR".

In anul 2011, insusi CFR Marfa, fostul proprietar al vagoanelor gestionate acum de Rolling Stock Company, ajunge sa inchirieze de la aceasta 40 de vagoane "seria UAGPS".

Centrul de Investigatii Media prezinta astazi un exemplu de management defectuos care a adus CFR Marfa in doar cativa ani aproape de un rasunator faliment.

Rolling Stock Company (RSCO) a luat fiinta in 2007, in urma unui studiu de fezabilitate extrem de optimist pentru CFR Marfa, care insa, dupa cum reiese din documentul intocmit de auditorii KPMG, nu a fost niciodata respectat.

Studiul de fezabilitate analizat de auditori prevedea recuperarea totala a investitiei in sapte ani, cu un venit anual din dividende in valoare de cinci milioane de euro si un parteneriat fara impact asupra procesului de privatizare, implicit fara periclitarea cotei de piata avute initial de compania de stat. Mai mult, CFR Marfa isi propunea explicit sa nu piarda niciodata controlul asupra noii societati.

In schimb, dupa sapte ani de la constituirea parteneriatului, CFR Marfa nu a primit niciun leu dividende, a pierdut enorm in piata in fata asociatului din Rolling Stock si, cel mai important, a pierdut controlul deciziei in acest joint venture.

Ce este, de fapt, Rolling Stock Company?

Rolling Stock Company a fost constituita initial cu scopul de a valorifica o parte a activelor CFR Marfa care, fiind degradate, nu puteau fi exploatate. Initial, proiectul Rolling Stock Company suna bine: CFR Marfa intra ca actionar majoritar intr-o societate comerciala alaturi de alti parteneri privati, aducand ca participatie un numar de locomotive si vagoane vechi, defecte, deci imposibil de folosit, care sa fie reparate pe banii partenerilor si inchiriate apoi de noua companie, in beneficiul tuturor actionarilor.

Dintr-o nota transmisa de fostul ministru al Transporturilor Dan Sova colegei lui de la Ministerul de Finante, Ioana Petrescu, aflam ca Rolling Stock Company a insemnat un parteneriat intre CFR Marfa (42% din actiuni), Grup Feroviar Roman al lui Gruia Stoica (40 la suta) si Raiffeisen Bank Romania SA (18 la suta).

In 21 noiembrie 2007, prin procesul-verbal 224/21.11.2007, CFR a predat nou-infiintatei companii 30 de locomotive si 1.402 vagoane, o prima parte din aportul la capital ce fusese convenit prin actul de infiintare a societatii.

Un an mai tarziu, in 26 noiembrie 2008, CFR transfera RSCO alte 49 de locomotive si 2.762 de vagoane, ramanand de predat de 2.236 de vagoane.

Din documentul trimis de Sova Ministerului de Finante - cu solicitarea de a dispune un control al ANAF in legatura cu activitatea Rolling Stock Company - reiese ca, din cauza ca restul de 2.236 de vagoane propuse de CFR pentru a fi aduse in noua societate nu se pretau traficului international, acestea au fost inlocuite cu alte 1.667 de vagoane, cu valoare egala cu a celor declarate de neutilizat, care au fost si ele predate catre firma nou infiintata.

In acelasi document apare si informatia ca "toate cele 6.500 de locomotive si vagoane au fost expertizate in doar patru zile, cu un an inaintea infiintarii de facto a Rolling Stock Company".

Prima miscare-cheie in procesul de transformare a Rolling Stock Company in poate cea mai mare capusa a CFR Marfa s-a petrecut in 24 noiembrie 2008, atunci cand Raiffeisen Bank a notificat CFR ca vrea sa-si vanda actiunile catre GFR, cerand "punctul de vedere al CFR Marfa privind exercitarea sau nu a dreptului de preemptiune la cumpararea actiunilor oferite".

"Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) CFR Marfa a hotarat, prin Hotararea nr. 43/03.12.2008, neexercitarea dreptului de preemptiune cu privire la cumpararea pachetului de 7.156 de actiuni", scrie ministrul Dan Sova in documentul transmis Ioanei Petrescu.

Acesta este, asadar, momentul in care GFR preia controlul companiei, ajungand sa detina mai mult de 50 la suta din actiuni si luand, practic, deciziile in legatura cu activele aduse de CFR Marfa ca aport la capital.

Chiar si in aceste conditii, complicitatea celor care ar fi trebuit sa apere interesele CFR Marfa - companie de stat - in asocierea cu GFR a mers pana acolo incat, conform concluziilor KPMG, reprezentantii CFR Marfa in AGA si Consiliul de Administratie (CA-ul) Rolling Stock "au votat intotdeauna in unanimitate deciziile supuse aprobarii" de catre actionarul majoritar.

Peisajul apocaliptic este completat de cele prezentate intr-un alt document - o sinteza a Raportului KPMG prezentata in AGA si CA-ul CFR Marfa. In acest document, semnat chiar de actualul director al CFR Marfa, George Buruiana, reprezentantii firmei de stat scriu negru pe alb ca "in perioada 2007-2013, CFR Marfa, prin reprezentantii sai in AGA si CA ale Rolling Stock, a luat decizii contradictorii, care au slabit pozitia sa" in companie.

Deciziile "contradictorii" sint enumerate: a renuntat la dreptul de preemptiune privind achizitia actiunilor Raiffeisen Bank, a acceptat ca GFR sa devina actionar majoritar inclusiv prin diminuarea de capital preluat dupa iesirea bancii din societate, a renuntat la dreptul de veto in deciziile luate de CA si AGA ale Rolling Stock, "drept stabilit prin statut, la infiintarea societatii" si, in fine, a acceptat modificarea conditiilor de cvorum in sedintele CA si AGA de la 80 la suta la 25 la suta prezenta, "dand practic posibilitatea actionarului GFR, care detine 51%, sa organizeze aceste sedinte singur".

Poate cel mai mare ajutor de CFR Marfa grupului lui Gruia Stoica pentru a controla total Rolling Stock Company a fost faptul ca, potrivit aceluiasi document, compania de stat "a acceptat delegarea de competente de la CA/AGA catre directorul general al RSCO pentru incheierea de contracte comerciale de pana la 50 la suta din valoarea societatii, adica circa 40 de milioane de euro per contract".

"Avand in vedere tipul contractelor incheiate de RSCO, practic s-a acceptat delegarea de competente pentru toate contractele comerciale. Rolul si importanta CA si AGA a devenit nesemnificativ in gestionarea societatii si in apararea intereselor actionarilor (CFR Marfa in special)", se arata in sinteza raportului KPMG semnata chiar de directorul general al CFR Marfa, George Buruiana.

Incepe jaful!

Controland total Rolling Stock Company, firmele lui Gruia Stoica au inceput sa lucreze pentru a-si recupera participatia in bani adusa de GFR in capitalul Rolling Stock.

Intr-o prima faza, in conditii suspecte, GFR si-a recuperat, printr-o reducere a capitalului social al Rolling Stock Company, 56,8 milioane de lei din participatia in companie, pastrandu-si insa putin peste 51 la suta din actiuni, pentru a-si putea mentine si controlul deciziei in societate.

Reparatiile vagoanelor si locomotivelor aduse in asociere de CFR Marfa au fost facute, conform auditorilor KPMG, la preturi mai mult decat duble: de exemplu, CFR Marfa repara in 2008 un vagon cu un cost mediu de 3.314 euro, iar Rolling Stock a platit, in medie, in intervalul 2008-2014, un pret de 8.767 de euro pentru reparatia unui vagon.

Din raportul de audit reiese ca cele mai multe firme care au facut reparatii si mentenanta pentru Rolling Stock Company apartin, evident, Grupului Feroviar Roman al lui Gruia Stoica. Cei mai multi bani din reparatia de vagoane au mers catre Reva Simeria si Remar Pascani, iar reparatia locomotivelor a adus bani buni din Rolling Stock firmei Reloc SA, toate fiind firme "legate" de GFR conform KPMG.

Conform KPMG, pana la 31 decembrie 2013, din totalul de 5.874 de vagoane si locomotive cu care CFR Marfa a venit in asocierea Rolling Stock Company au fost reparate pe banii GFR doar 4.235. Din documentele obtinute de Centrul de Investigatii Media in aceasta ancheta nu reiese clar daca restul sint in continuare defecte sau functioneaza si nu au avut nevoie de vreo reparatie.

De inchiriat, vagoanele si locomotivele au fost inchiriate de Rolling Stock Company (RSCO) la preturi chiar si la jumatate fata de cele practicate de CFR Marfa, in mare masura tot firmelor din Grupul Feroviar Roman al lui Gruia Stoica.

Conditiile de inchiriere a acestor vagoane si locomotive catre clientii Rolling Stock Company sint si ele permisive, asa cum reiese din raportul de audit: exista "contracte de rezervare de material rulant care nu contin clauze de penalitati pentru cazurile in care materialul rulant nu este inchiriat".

In pagina 37 al aceluiasi document, auditorii scriu ca durata de incasare a creantelor de catre Rolling Stock Company depaseste termenul de 30 de zile din contractele de inchiriere, atragand atentia asupra unei posibile finantari la cost zero a unor entitati din GFR de catre Rolling Stock Company, gestionarul patrimoniului CFR Marfa.

"Nu am fost informati daca societatea a facturat penalitati de intarziere. In cazul in care nu se factureaza penalitati, s-ar constata finantarea achizitiilor entitatilor afiliate (GFR) si a celor legate grup GFR la cost zero", scriu auditorii in documentul citat.

In plus, conform KPMG, majoritatea contractelor incheiate in acest fel sint valabile pana in 2020, asa cum reiese din acelasi studiu de fezabilitate.

Concluzia: Rolling Stock Company plateste mult pentru reparatii catre GFR si inchiriaza apoi ieftin vagoanele si locomotivele aduse in firma de CFR tot catre companii din grupul lui Gruia Stoica, blocandu-le prin contracte de rezervare fara penalitati si avandu-le astfel la dispozitie pana in 2020.

Sinteza raportului de audit semnata de directorul Buruiana in 21 august 2014 este explicita. La punctul 3, autorii documentului scriu urmatoarele: "Consecintele cedarilor succesive de control al CFR Marfa in gestionarea activitatii RSCO au condus in timp la: a) practicarea unor tarife de inchiriere a vagoanelor si locomotivelor cu mult sub nivelul pietei in avantajul entitatilor care au inchiriat aceste vagoane (...). Aceste entitati au fost, in proportie de 90 la suta, societati legate de GFR sau chiar insusi GFR; b) Practicarea unor tarife de reparatii ale vagoanelor cu circa 100% mai mari decat in piata sau a celor contractate direct de catre CFR Marfa, tarife care au fost incasate de unitatile reparatoare care au fost in proportie de 90% din grupul GFR (Pascani, Simeria, Darc etc.)".

In aceste conditii, auditorii KPMG nu pot decat sa constate ca investitia in natura a CFR Marfa in Rolling Stock, estimata la 47,2 milioane de euro, s-a dovedit a fi complet nefezabila, producand zero venituri pentru CFR Marfa si fiind, in schimb, "o afacere controlata integral de GFR, fiind integrata intre unitatile reparatoare parte a grupului GFR si clienti parte a grupului GFR".

Aproape paradoxal, in pagina continand concluziile si recomandarile lor, auditorii au scris: "Nu intelegem motivele pentru care AGA CFR Marfa a adoptat, in 23 decembrie 2008, hotararea de diminuare a aportului in numerar al GFR cu 56.780.000 de lei", incercand parca sa atraga din nou atentia asupra unei posibile fapte penale.

Mai mult chiar, in concluziile referitoare la performantele economice ale Rolling Stock Company, auditorii au scris ca "planul de afaceri (al Rolling Stock Company, n.r.) pare a fi elaborat de GFR si nu contine estimari ale indicatorilor de profitabilitate".

Responsabilii

In 12 august 2014, Serviciul de Audit Intern din cadrul CFR Marfa a verificat "activitatea CFR Marfa la Rolling Stock Company", aratand care era circuitul documentelor privind deciziile de business ale asocierii CFR-GFR.

Conform acestui document, "la nivelul CFR Marfa nu au fost predate hotararile AGA, procesele-verbale ale CA (ale Rolling Stock Company) in vederea arhivarii". Reprezentantii CFR Marfa in conducerea Rolling Stock Company au motivat acest lucru intr-un mod halucinant: "la nivelul CFR Marfa nu a existat o procedura/instructiune interna care sa detalieze".

Cu alte cuvinte, reprezentantii CFR Marfa in forurile de conducere ale Rolling Stock Company nu au gasit necesar macar sa-i informeze pe cei care i-au trimis acolo in legatura cu deciziile luate, chiar daca acestea priveau direct un patrimoniu in natura evaluat la peste 40 de milioane de euro apartinand companiei de stat.

Asadar, cei care nu au gasit procedura care-i obliga sa informeze compania de stat in legatura cu activitatea lor in Rolling Stock Company si sa apere interesul statului in aceasta asociere sint, potrivit notei din 12 august 2014, urmatorii:

- in AGA Rolling Stock Company: Calin Gratian George (2007 - 31 august 2009), Frasinoi Mihai (31 august 2009 - 27 mai 2010), Micu George (27 mai 2010 - 14 august 2012), Zaharia Constantin (14 august 2012 - ianuarie 2013), Draghici Dragos Alexandru (februarie 2013 - februarie 2014) si Barculet Pavel (februarie 2014 - 28 mai 2014);

- in CA al Rolling Stock Company: Micu George (2007 - 27 mai 2010), Ion Constantinescu (27 mai 2010 - 14 august 2012), Adrian Taban (14 august 2012 - 21 noiembrie 2012), Ionel Voicu (21 noiembrie 2012 - 14 noiembrie 2013), Enache Florin (14 noiembrie 2013 - 28 mai 2014) si Ionescu Violeta (28 mai - prezent).

Oameni din "sistem"

Toti reprezentantii CFR Marfa in AGA Rolling Stock sint fosti directori generali ai companiei de stat, astfel ca explicatia conform careia nu aveau procedura pentru a arhiva procesele-verbale e cu atat mai hilara.

Gratian George Calin a fost, asadar, primul reprezentant al CFR Marfa in AGA Rolling Stock Company. In mandatul lui, CFR Marfa nu a uzat de dreptul de preemptiune la cumpararea actiunilor Raiffeisen Bank si, pe de alta parte, Rolling Stock Company a decis micsorarea aportului in numerar al lui GFR.

Pentru cateva luni, din ianuarie pana in august 2009, Gratian Calin a fost atat director general al CFR Marfa cat si reprezentant al companiei de stat in AGA Rolling Stock.

Conform unui document transmis, in 10 iunie 2011, Bursei de Valori Bucuresti, Gratian George Calin fusese numit, in urma cu o zi, in Consiliul de Administratie al REVA SA Simeria, companie ce apartine, din 2001, grupului Grampet controlat de Gruia Stoica.

Dupa ce a plecat din CFR Marfa, Calin a lucrat pentru un operator feroviar austriac de unde a revenit, doi ani mai tarziu, in grupul lui Gruia Stoica, pe un post de vicepresedinte al Grampet, una dintre companiile-fanion ale grupului lui Gruia Stoica, conform Ziarului Financiar.

Mihai Frasinoi a fost si el director general al CFR Marfa, dar si director al CFR Marfa Craiova.

George Micu a fost o perioada tot director general al CFR Marfa. Presa a scris ca ar fi fost un apropiat al Ancai Boagiu si ca ar fi fost destituit de Ramona Manescu dupa ce ar fi fost laudat de Relu Fenechiu. El a mai ocupat si alte posturi de conducere in companiile de transport feroviar de stat.

Despre Constantin Zaharia, si el fost director general al CFR Marfa, s-a scris ca ar fi incercat sa favorizeze GFR chiar prin intermediul Rolling Stock Company. El a fost si consilier al ministrului Ramona Manescu.

Dragos Alexandru Draghici a fost si el director la CFR Marfa, dupa ce anterior lucrase in mai multe companii nationale si multinationale. Draghici a murit in februarie 2014, la un spital din Bucuresti, in urma unui atac cerebral.

Pavel Barculet a fost director economic la CFR Marfa si a ajuns sa ocupe, ca interimar, functia de manager general al companiei de stat dupa decesul lui Draghici. Numele lui Barculet apare in plangerea penala privind licitatia pentru contractul cu CE Oltenia transmisa de fostul ministru Dan Sova procurorilor anticoruptie la sfarsitul lunii mai 2014, document prezentat de Centrul de Investigatii Media aici.

Acelasi George Micu a fost si primul reprezentant al CFR Marfa in CA al Rolling Stock Company. Succesorul lui, Ion Constantinescu, a fost si membru in CA al CFR Marfa, insa a fost destituit la pachet cu toti colegii sai de fostul ministru al Transporturilor Dan Sova, care a declarat ca a vrut astfel sa scoata CFR Marfa "de sub incidenta guvernantei corporatiste".

Adrian Taban a ocupat diferite posturi in conducerea CFR Marfa, Ionel Voicu a fost director general al CFR SA si a fost acuzat ca a participat la tentativa de frauda in favoarea GFR orchestrata de Constantin Zaharia, Florin Enache este si astazi "director vagoane" la CFR Marfa iar Ionescu Violeta este actualul reprezentant al CFR Marfa in CA-ul Rolling Stock.

Centrul de Investigatii Media va pune la dispozitia autoritatilor judiciare toate documentele obtinute in timpul realizarii acestei anchete.

(Material realizat in proiectul “Banii publici in Romania: licitatii trucate, management defectuos, furt“, derulat de Centrul de Investigatii Media in parteneriat cu Freedom House Romania si Expert Forum Romania in cadrul unui grant al Departamentul de stat al SUA, prin Ambasada SUA la BucurestiContinutul cade in responsabilitatea  Centrului de Investigatii Media si nu reflectă în mod necesar opiniile Departamentului de Stat al SUA sau ale Guvernului American. Acest material nu angajeaza in niciun fel partenerii sau finantatorii acestui grant.)

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares