Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha

Jaf în bugetul Spitalului CF 2: bani aruncați pe un ecograf stricat, un soft inutil și alte decizii dubioase

Scris de  Aug 24, 2016

Spitalul CF2 a plătit bani grei pentru închirierea unui ecograf care, timp de doi ani, a stat mai mult stricat, în condițiile în care un produs similar cumparăt nou costa sensibil mai puțin. Asta deși, de mai bine de 13 ani, spitalul nu gasește bani pentru a-și pune in funcțiune generatorul propriu, cumpărat în 2003, care ar putea salva vieți în cazul unei pene de curent.

 

Din închirierea ecografului, spitalul care aparține Ministerului Transporturilor a câștigat, pe durata contractului, puțin peste 3.000 de lei, deși închirierea aparatului a costat peste 566.000 de lei. Firma care a beneficiat de avantajosul contract de închiriere, GadaGroup România, a fost fondată și este condusă de Octavian Netcu, un om de afaceri român, care în 2011 avea o avere de 11 milioane de euro, conform topului Forbes.

 

Același spital a plătit în 2014 aproximativ 65.000 de euro către Radcom SRL, firma de IT deținută de Nicolae Badea și, printr-o companie de-a sa, de Radu Dimofte, cunoscut apropiat al lui Puiu Popoviciu si al celorlalti membri ai așa-numitului "grup de la Monaco". Suma primită de această firmă de la Spitalul CF2 reprezinta doar o parte dintr-un contract de un milion de euro pentru un sistem informatic pe care instituția nu-l poate folosi.

 

Într-o altă afacere, spitalul și-a propus să externalizeze costurile cu serviciile de catering pentru a le scădea cu cel puțin 15 procente, însă a ajuns sa plătească singurei firme care a venit la licitație mai mult decât cheltuia înainte în regie proprie.

 

Informațiile se regăsesc într-un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, document obținut de Centrul de Investigații Media și transmis in 2015 de minister autorităților judiciare. Cu toate acestea, managerul de la acel moment al unității sanitare și-a dus mandatul până la final, fiind înlocuit cu un director interimar abia la începutul acestui an.

 

Imediat după schimbarea conducerii, trei legiști au făcut o expertiză care arăta dezastrul și mizeria din spital. De-a lungul ultimilor ani, mai multe persoane au fost aproape de moarte, fie din cauza infecțiilor intraspitalicești - despre care un raport INML din 2016 publicat pe tolo.ro vorbește pe larg -, fie din cauza unor erori medicale precum transfuzia cu sânge din altă grupă.

 

În această săptămână, o echipă a Corpului de Control al Ministerului Sănătății a început o nouă verificare a unității sanitare.

 

În raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, însușit în ultimele zile ale lunii iulie 2015 de ministrul Iulian Matache, inspectorii arată că, în 27 mai 2013, Spitalul Clinic CF2 din București a incheiat cu GadaGroup România un contract de "furnizare prin închiriere" a unui ecograf 4D "pentru morfologii fetale și urmarirea gravidelor". Plata pentru aparat urma să fie făcută în noua luni, spitalul urmând să plăteasca 51.000 de lei pe luna, fără TVA, pentru acest echipament, conform planului de achiziție făcut de conducerea spitalului.

 

În urma procedurii de achiziție, însă, pretul estimat inițial de spital nu a mai contat, astfel că, printr-o serie de documente, caștigătorul GadaGroup a ajuns să primească pentru echipament o sumă totală de 566.314,66 lei cu TVA, respectiv 126.000 de euro, sumă care a fost platită în două tranșe, în lunile decembrie 2013 și decembrie 2014.

 

Nu este clar când anume ecograful a fost livrat de firma spitalului, căci, potrivit inspectorilor, din 28 februarie 2014 și până în iunie 2015, când a inceput controlul, echipamentul "a ramas în custodia Secției Obstetrică-Ginecologie" fără a se încheia niciun fel de act între cele două părți.

 

Conform inspectorilor, aparatul s-a stricat în luna decembrie a anului 2014 - adică înainte de plata ultimei tranșe către compania privată - și de atunci și pănă la sosirea corpului de control al Transporturilor, în iunie 2015, a rămas stricat.

 

Cu toate acestea, probabil pentru a încerca să mascheze adevărata situație, în 15 iunie 2015, dupa sosirea Corpului de Control al MT la Spitalul CF2, GadaGroup și spitalul încheie un contract de sponsorizare, firma oferindu-le celor de la spital aparatul. Prin semnatura managerului Serban Bucur, spitalul își asuma că echipamentul ar "corespunde cantitativ și calitativ cu cele menționate în contractul de sponsorizare", fiind evaluat la 147.500 de lei fără TVA, desi GadaGroup primise 566.314 lei pentru ecograful stricat.

 

Deși a investit 566.314 lei pentru a avea acel ecograf, spitalul nu a reușit să caștige decât 3.045 de lei de pe urma aparatului, susțin autorii raportului.

 

Liderul Sindicatului Spitalului CF2 București a argumentat pentru Centrul de Investigații Media, în urmă cu două luni, de ce, deși cumpărarea unui ecograf ar fi fost de trei ori mai ieftină, s-a preferat închirierea lui.

 

Cu toate acestea, răspunsul nu lămurește și de ce spitalul s-a grăbit să închirieze aparatul de la Gadagroup, având în vedere că la momentul achiziției, în secția de Obstretică - Ginecologie a Spitalului CF2 nu se stricase niciun aparat care trebuia urgent înlocuit și, în plus, nu exista nici cerere, având în vedere veniturile infirme aduse de ecograful închiriat.

 

"Problema este că un spital de talia CF2 nu putea sta fără un astfel de ecograf. Iar cum nu am avut posibilitatea să îl cumpărăm, am fost obligați să îl închiriem. Chiar dacă am fi avut bani, din clipa în care îi primeam și până la cumpărare ar fi durat aproximativ patru luni. Din acest motiv, primul lucru care trebuie făcut este închirierea. Toate spitalele au procedura asta, este o procedură obligatorie, europeană, mondială. Când îți cade un aparat de mare performanță, obligatoriu închiriezi”, a declarat liderul Sindicatului CF2, Denisa Popovici, pentru Centrul de Investigații Media.

 

În plus, Spitalul CF2 nu a reparat ecograful închiriat nici după ce vizita Corpului de Control de la Ministerul Transporturilor s-a încheiat. Acesta a mai stat defect în proprietatea spitalului până în noiembrie 2015, acumulând un total de 11 luni în care nu a funcționat, însă nici atunci repararea nu a fost făcută complet.

 

Ecograful a avut parte de o resoftare, iar în prezent funcționează, dar, conform celor declarate de liderul sindicatului CF2 pentru Centrul de Investigații Media, aparatul are și acum, un an și jumătate mai tâziu de la defectare, o sondă stricată.

 

Paragrafele din sinteza raportului Corpului de Control care se referă la această afacere:

 

 

Nicolae Badea, Radu Dimofte și softul nefuncțional

 

În 5 august 2014, firma Radcom SRL încheie cu spitalul un contract de peste patru milioane de lei fără TVA. În schimbul banilor, compania trebuia să livreze un soft DRG. Până în vara lui 2015, spitalul apucase să plătească firmei 286.903,76 lei cu TVA, deci o parte din cheltuielile neeligibile ale proiectului, mai exact achiziția unor computere și a unui soft.

 

Deși ar fi trebuit sa-i instruiască pe angajați și să se asigure că sistemul funcționeaza, firma Radcom SRL - deținuta, conform datelor de la Registrul Comerțului, în proporție de 40% de Nicolae Badea, fost acționar la Clubul Dinamo, alți 10% aparținând firmei MBL Computers SRL (fost Computerland), companie fondata de Badea, Radu Dimofte și Puiu Popoviciu în 1991 - "nu și-a indeplinit în mod corespunzător obligațiile asumate prin contract", susțin inspectorii Ministerului Transporturilor.

 

Aceștia sugerează, în textul raportului de control, că, de fapt, prin acest contract s-a urmărit în primul rând achiziția unor computere, pentru care, pe de-o parte, nu existau bani în buget, iar pe de altă parte achiziția acestui gen de echipamente era încă interzisă, urmare a măsurilor anticriză luate în urmă cu cațiva ani la nivel guvernamental.

 

Citiți mai jos secțiunea din sinteza raportului Corpului de Control al Transporturilor referitoare la afacerea spitalului cu firma miliardarilor din grupul de la Monaco:

 

 

Generatorul luat de nou care nu funcționează de 13 ani

 

Cu toate că spitalul a putut să obțină o finanțare de la Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află, în valoare de peste jumătate de milion de lei, pentru un ecograf care a fost ținut defect aproape un an de zile și care a adus venituri infime, CF2 și Ministerul Transporturilor nu au reușit să găsească bani pentru punerea în funcțiune a unui generator electric cumparat inca din 2003.

 

Spitalul are în dotare un grup electrogen pe care l-a achiziționat în anul 2003, dar care nu este nici până în prezent racordat la reteaua electrica a unitatii, cu toate că este funcțional. Motivul: lipsa banilor.

 

Acest lucru se întâmplă deși spitalul are în componență secții de Neonatologie, ATI și mai multe sali de operatie. Altfel spus, în cazul întreruperii curentului, pacienții aflați în sălile de operații, în ATI sub ventilație mecanică sau copiii prematuri care se află în incubatoare pot muri pentru că nu există o sursă electrică de rezervă.

 

Dacă din discuțiile purtate de Corpul de Control cu fostul manager al Spitalului, Șerban Bucur, acesta a estimat efectuarea lucrărilor de punere în funcțiune a generatorului la un milion de lei (peste 200.000 de euro), șefa sindicatului spune acum că „racordarea lui costă în jur de 2-3 miliarde de lei (vechi, n.r.), adică aproximativ 20 la suta din suma avansata de fostul manager – n.r)”.

 

Denisa Popovici, șefa sindicatului, a prezentat aventura generatorului.

 

"În 2003-2004 când au fost dotate spitalele CF, noi am primit un generator. De atunci începe povestea lui. Ministerul Transporturilor ne spunea să îl punem în funcțiune, noi făceam hârtii și le ceream bani, dar în niciun an nu au avut să ne dea. Abia anul trecut (in 2015, n.r.), în martie, ne-au dat bani și ne-au spus ca ni-l montează. Consiliul de Administrație ne-a refuzat de două ori, nu au aprobat să folosim banii. În toamnă, ne-au alocat din nou bani, dar nu am putut să începem lucrările pentru că venea iarna. Lucrările s-au amânat până acum, în primăvară. Între timp am făcut pașii ca să îl putem monta. Lucrările au fost demarate, probabil în maxim o săptămână încep să sape", explica liderul Sindicatului CF2, Denisa Popovici, la sfârșitul lunii mai 2016.

 

Nici curent, nici apă

 

Spitalul CF2 nu are nici măcar o sursă proprie de apă sau rezervoare de acumulare a apei potabile, el alimentându-se cu apă de la rețeaua publică a Municipiului București.

 

Corpul de Control al M.T nu a regăsit această cerință ca fiind printre prioritățile spitalului, iar când i-au fost solicitate explicații, fostul manager Șerban Bucur a susținut, deși nu a putut să dovedească cu acte, că a făcut toate demersurile pentru finanțarea acestei lucrări, dar nu a putut fi demarată din lipsă de fonduri.

 

La sfârșitul lui ianuarie 2016, întreaga conducere a Spitalului Clinic CF2 București a fost schimbată, după ce mandatul tuturor managerilor CF2 s-a încheiat. În prezent, toți cei aflați în funcții de conducere la Spitalul CF 2 au mandate de interimari.

 

Manager interimar este acum Daniel Cochior, medic primar chirug, care a avut funcția de director medical până la sfârșitul anului trecut. El este și decanul Facultăţii de Medicină a Universităţii „Titu Maiorescu” Bucureşti, de la sfârșitul anului trecut.

 

Acesta a refuzat orice discuție cu jurnaliștii Centrului de Investigații Media, în ciuda insistențelor.

 

Prezentăm integral raportul corpului de control al Ministerului Transporturilor:

 

 

Text: Paula Căbescu, Ovidiu Vanghele

 

 

 

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares