Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha
Angajări la CFR Marfă, a doua zi după o disponibilizare colectivă majoră Sursa foto: Jurnalul National

Angajări la CFR Marfă, a doua zi după o disponibilizare colectivă majoră

Scris de  Sep 18, 2014

In 3 iulie 2014, a doua zi dupa ce si ultima tentativa de a salva 2.500 de oameni de la concediere a esuat, CFR Marfa a pacalit Ministerul Transporturilor pentru a angaja doi noi directori si un sofer.

Unul dintre cei doi directori propusi, Marius Cristian Vladu, a fost coleg cu insusi Gruia Stoica, patronul Grupului Feroviar Roman, principalul concurent al CFR Marfa in piata. Cristian Vladu si Gruia Stoica au fost, incepand din anul 2002, membri in Consiliul de Administratie al firmei SC REVA SA Simeria, companie cumparata inca din 2001 de grupul lui Gruia Stoica. 

Vladu a mai lucrat si pentru Servtrans Invest SA, companie din grupul International Railway Systems (IRS), detinut in trecut de Cristi Burci. IRS a fost tinta a numeroase acuzatii conform carora ar fi capusat, printr-o serie de contracte paguboase, CFR Marfa. In prezent, Servtrans face si ea parte din Grupul Feroviar Roman al lui Gruia Stoica, fiind cumparata de acesta dupa ce, in 2011, a intrat in insolventa.

Cel de-al doilea director propus, Dragos Floroiu, a lucrat si el la Servtrans in "era" Cristi Burci, in perioada 2007-2009, inainte ca firma sa intre in GFR.

Gruia Stoica este in prezent arestat la domiciliu si acuzat de fapte de coruptie in contextul licitatiei pentru obtinerea contractului de transport de carbune pentru Complexul Energetic Oltenia. GFR-ul lui Gruia Stoica a participat la aceasta licitatie intr-un consortiu din care a facut parte si Servtrans.

Atat REVA SA cat si Servtrans fac parte din "schema" Rolling Stock Company, ele fiind beneficiarele unor contracte de reparatii si, respectiv, inchiriere a unor vagoane de la aceasta companie prin care Gruia Stoica a ajuns sa concureze CFR Marfa chiar cu propriile echipamente, aducand compania de stat aproape de faliment.

In 2 iulie 2014, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, recent numit in functie, declara cu parere de rau pentru Centrul de Investigatii Media ca si ultima tentativa de a evita concedierea celor 2.500 de angajati de la CFR Marfa, masura convenita anterior cu FMI, a esuat.

“Este o chestiune care, din pacate, nu are alta solutie. Vom merge cu proiectul astazi in sedinta de guvern si speram sa avem un raspuns pozitiv si de la celelalte ministere implicate astfel incat cei care pleaca sa-si primeasca salariile compensatorii. Speram la o decizie astazi”, a declarat Ioan Rus in dimineata zilei de 2 iulie 2014, pentru Centrul de Investigatii Media.

Hotararea de guvern a fost, intr-adevar, adoptata in sedinta Cabinetului Ponta din acea zi, conform unui comunicat al Executivului (pozitia 23, rubrica "hotarari de guvern".

A doua zi dupa ce a fost, practic, parafata concedierea a 2.500 de salariati din CFR Marfa, Consiliul de Administratie (CA) al companiei de stat a luat in discutie un document cu un continut neobisnuit: o nota a directiei juridice a companiei prin care se propunea angajarea a trei persoane, identificate cu nume si prenume.

Prin documentul transmis CA CFR Marfa sub semnatura directorului general al Companiei se propunea "angajarea domnilor Vladu Cristian, Floroiu Dragos si Vaum Iosif". Cei trei ar fi urmat sa ocupe "doua posturi de conducere din cadrul centralului CFR Marfa ce se vor regasi ca urmare a aplicarii noii structuri organizatorice, respectiv un post vacant de sofer".

In conditiile in care cu o zi in urma se luase definitiv decizia ca CFR Marfa sa dea afara 2.500 de angajati, membrii Consiliului de Administratie al companiei feroviare de stat au decis, in unanimitate, sa respinga propunerea de angajare a celor trei. Hotararea in acest sens, purtand numarul 94 din 3 iulie 2014, este semnata de presedintele CA al CFR Marfa, Dan Jianu.

In aceeasi zi insa, in 3 iulie 2014, sub semnatura aceluiasi Dan Jianu, Ministerul Transporturilor primeste de la CFR Marfa un document ce contine informatii false.

Documentul, purtand numarul 9 din 3 iulie 2014, este inregistrat la Ministerul Transporturilor in aceeasi zi sub numarul 27498. Prin acest act, reprezentantii CFR Marfa anunta ministerul ca membrii Consiliului de Adminitratie al CFR Marfa au respins angajarea celor trei, insa afirma ca decizia a fost luata cu trei voturi "pentru" si trei "impotriva" si nu in unanimitate, asa cum reiese din cuprinsul hotararii CA. Prin acest document, CFR Marfa cere Directiei Juridice si Resurse Umane din Ministerul Transporturilor un punct de vedere in legatura cu "oportunitatea si legalitatea aprobarii angajarilor mai sus mentionate".

In 2 septembrie 2014, Centrul de Investigatii Media a solicitat Ministerului Transporturilor, in baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public, sa lamureasca inadvertentele din documentele referitoare la angajarea celor trei.

In aceeasi zi, ministerul a raspuns anuntand ca a inaintat cererea catre CFR Marfa, compania fiind in masura sa dea un raspuns la intrebarile Centrului de Investigatii Media. Raspunsul a venit in 8 septembrie, insa a fost unul extrem de evaziv. De exemplu, desi intrebarile ii vizau pe toti cei trei propusi spre angajare, raspunsul vizeaza doar cele doua posturi de conducere. Pe de alta parte, reprezentantii CFR Marfa au refuzat sa indice persoanele din CA care au votat hotararea 94 din 3 iulie 2014 si felul in care au votat, pentru sau contra angajarii celor trei.

Din raspunsul incomplet al Ministerului Transporturilor nu am inteles daca cei trei au fost, in final, angajati. Conform emailului primit, in 8 septembrie, la CFR Marfa, se derula "procesul de evaluare în vederea angajării lor". 

Am revenit cu o solicitare, anuntand ca, nemultumiti de raspunsul primit, vom da in judecata CFR Marfa pentru incalcarea legii accesului la informatiile de interes public. Astazi, joi, 18 septembrie, am primit un nou raspuns evaziv de la CFR Marfa, din care insa intelegem ca in 18 septembrie cei trei nu erau angajati ai CFR Marfa.

Din presa locala hunedoreana am aflat insa ca Marius Cristian Vladu era sigur ca urmeaza sa ocupe un post in conducerea CFR Marfa. Un articol in acest sens poate fi citit aici, un altul aici si un altul aici, toate citandu-l pe Vladu, care, la sfarsitul lunii august, spune ca incepe serviciul pe postul de director adjunct la CFR Marfa la 1 septembrie.

L-am sunat pe Dan Jianu, presedintele Consiliului de Administratie al CFR Marfa, semnatarul celor doua documente care se bat cap in cap, pentru a-l intreba daca Vladu, Floroiu si Vaum au fost angajati si care a fost procedura. Jianu a refuzat sa raspunda prin telefon intrebarilor noastre, precizand ca se va afla in Bucuresti cu ocazia primei sedinte a forului administrativ pe care-l conduce, ocazie cu care ne putem vedea pentru a discuta.

Jianu a fost totusi curios sa afle ce documente se afla in posesia Centrului de Investigatii Media. Atunci cand a aflat, a amenintat voalat cu un proces.

Avand in vedere termenii in care s-a purtat aceasta discutie telefonica, Centrul de Investigatii Media nu va participa la vreo intalnire cu Dan Jianu.

L-am sunat si pe Pavel Barculet, directorul economic al CFR Marfa, pentru a incerca sa aflam daca Vladu si Floroiu au fost, pana la urma, angajati la CFR Marfa.

"Nu, domnule, nu au fost deocamdata angajati. Ei fac presiuni, dar nu au fost angajati, nu s-a aprobat", a declarat, telefonic, Pavel Barculet pentru Centrul de Investigatii Media. Intrebat cum isi explica declaratiile lui Vladu despre faptul ca, de la 1 septembrie, va fi adjunct in CFR Marfa, Barculet a raspuns: "Eh, o vrea el sa fie, dar nu s-a aprobat. La CFR Marfa nu lucreaza astazi, nu stiu ce va fi maine. In rest eu nu stiu ce sa va spun".

Barculet a refuzat sa spuna cine face presiuni pentru angajarea celor trei si prin ce mijloace, insa a vorbit despre "mai multe documente, hotarari".

Cine sint cei doi propusi sa fie directori adjuncti ai CFR Marfa?

Marius Cristian Vladu a fost in anul 2002 coleg cu Gruia Stoica in Consiliul de Administratie al REVA SA Simeria, companie privatizata in 2001 de grupul de companii condus de Stoica.

Documentul de mai sus este un extras din pagina 7 a numarului 1846 din partea a IV-a a Monitorului Oficial, publicat in 2 octombrie 2012. Documentul integral poate fi consultat aici.

Conform CV-ului sau, Vladu a lucrat in CFR din 1986 pana in 2004, ocupand diferite functii de conducere in Sucursala CFR Marfa Timisoara. In perioada in care era in Consiliul de Administratie al REVA SA Simeria, Vladu ocupa si functia de sef al Diviziei Comerciale a CFR Marfa Timisoara, insa din CV-ul sau lipseste orice mentiune privind calitatea de membru in CA-ul REVA SA Simeria.

De-a lungul anilor, presa a scris ca Vladu facut parte din PDSR, a devenit apoi membru PDL, a ajuns pentru scurt timp la PPDD pentru ca acum sa fie in conducerea Fortei Civice.

Vladu a fost subprefect si prefect de Hunedoara si a mai ocupat postul de director al termocentralei Mintia.

In acelasi CV apare si informatia ca Vladu a lucrat pentru Servtrans Invest SA, pe vremea in care aceasta companie facea parte din grupul controlat de Cristi Burci, ocupand functia de manager pe zona Transilvania - Banat.

Tot la Servtrans si tot in "epoca" Burci a lucrat si cel de-al doilea specialist propus pentru a fi nou director in CFR Marfa, Dragos Floroiu. Conform unui CV disponibil online, Floroiu a fost manager tehnic la Servtrans in perioada 2007-2009. In 2008, el a reprezentat Servtrans la un congres al transportatorilor feroviari europeni, asa cum rezulta de aici.

Si actualul director al CFR Marfa, George Buruiana, a lucrat la Servtrans in perioada in care acesta era detinut de Cristi Burci. El a plecat de la conducerea Servtrans in 2011, cand compania a intrat in insolventa, conform Ziarului Financiar.

Atat REVA SA cat si Servtrans fac astazi parte din Grupul Feroviar Roman controlat de Gruia Stoica. Ambele companii au avut contracte cu Rolling Stock Company, un joint venture intre CFR Marfa si GFR prin care operatorul privat a ajuns sa detina controlul asupra a jumatate din parcul de locomotive si vagoane al companiei de stat, pe care in prezent GFR le foloseste pentru a castiga contracte in dauna CFR Marfa.

Despre "schema" Rolling Stock Company, Centrul de Investigatii Media a scris pe larg aici.

Centrul de Investigatii Media pune la dispozitia autoritatilor judiciare toate documentele privind angajarea celor trei persoane la CFR Marfa.

(Material realizat in proiectul “Banii publici in Romania: licitatii trucate, management defectuos, furt“, derulat de Centrul de Investigatii Media in parteneriat cu Freedom House Romania si Expert Forum Romania in cadrul unui grant al Departamentul de stat al SUA, prin Ambasada SUA la BucurestiContinutul cade in responsabilitatea  Centrului de Investigatii Media si nu reflectă în mod necesar opiniile Departamentului de Stat al SUA sau ale Guvernului American. Acest material nu angajeaza in niciun fel partenerii sau finantatorii acestui grant.)

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

0
Shares